Alternatief voor ballonnen

Het marketingmodel AIDA

AIDA is één van de bekendste marketingmodellen. Het model beschrijft de vier fasen die consumenten doorlopen bij hun keuze tot een aankoop. De consument ziet eerst een winkeletalage of een reclame die de aandacht trekt (Attention). Hoe meer de uiting opvalt, hoe groter de kans dat die de aandacht van de consument trekt. Als door de winkelcommunicatie de aandacht getrokken is, volgt de fase van interesse (Interest). Positieve kenmerken van een product of merk zorgen hiervoor. Denk aan een bijzondere presentatie, belofte of aanbieding. Vervolgens voelt de klant de behoefte om het product te kopen (Desire). Tot slot volgt de daadwerkelijke koop van het product (Action). Dat kan ook een proefrit zijn of iemand die zich registreert voor een klantenkaart.

 

Hoe dan ook: alles begint met aandacht!

Eerste indrukken zijn blijvend. Het is daarom enorm belangrijk om met winkelcommunicatie bij een eerste contact meteen de juiste snaar te raken. Een eerste blik en het is al gebeurd met ons oordeel over uw winkel, showroom of reclame. Je kunt het de consument niet kwalijk nemen, want zo werkt zijn brein nu eenmaal. Dagelijks krijgen we meer dan 3000 reclame-uitingen voorgeschoteld, dus ons brein moet wel selectief zijn en ons helpen snelle beslissingen te nemen en juiste oordelen te vellen.

Daarvoor heeft ons brein niet meer dan 1 of 2 seconden nodig. De eerste indruk is ook de correcte, in onze beleving. Dat is wetenschappelijk bewezen: intuïtie – iets weten wat je redelijkerwijs niet kunt weten, ook wel het onderbuikgevoel genoemd – bepaalt die eerste indruk. Pas later komt de ratio die de eerste indruk bezoedelt door vooroordelen en andere overtuigingen. De eerste indruk, zowel positief als negatief, is dus de meest zuivere en blijft daardoor hangen en is erg moeilijk om te keren.

 

Winkelexterieur als trekker van aandacht

Het is vanzelfsprekend dat de presentatievorm van uw winkel of showroom de consument duidelijkheid geeft over wat voor een soort zaak het is. Dat begint bij de attentiewaarde van het exterieur, de buitenkant van de zaak. Het winkelexterieur geeft consumenten een eerste indruk die vrijwel meteen beslissend is of ze naar binnen gaan of doorlopen. Is de aandacht getrokken? Overleeft de uiting de eerste fase van Attention? Als de consument eenmaal binnen is, werkt u met een aantrekkelijk interieur, een mooie productpresentatie, vriendelijk en deskundig personeel en een goede prijs/kwaliteitverhouding van Interest naar Desire en uiteindelijk Action. Maar eerst Attention!

 

Stap 1: hoe trekt u de consument naar binnen?

De volgende punten helpen consumenten letterlijk over de drempel met winkelcommunicatie:

  • Uw winkelnaam staat duidelijk op de gevel. Mensen zoeken herkenning
  • Uw exterieur (etalage, entree) geeft een juist beeld van wat uw winkel te bieden heeft
  • Uw buitenreclame is opvallend en aantrekkelijk; u creëert uw eigen sfeer
  • Uw entree is makkelijk te vinden en zonder obstakels te betreden
  • U heeft aantrekkelijk blikvangers die de consument naar binnen “zuigen”

In Engeland staat er vaak iemand bij de entree om klanten welkom te heten en de deur open te houden. Deze service en het horen van een vriendelijke stem werken al sterk omzet verhogend.

Maar goed, ze moeten eerst besluiten om van hun route af te wijken en uw winkel te willen betreden. Hoe krijgt u dat voor elkaar?

 

De ballonnenboog als aandachttrekker

Een bijzondere blikvanger voor de gevel helpt klanten te verleiden uw winkel binnen te gaan. Een ballonnenboog is perfect om de gewenste “Aandacht“ uit het AIDA-model te creëren. Als kind waren we er immers al dol op en dat ligt met een positieve gevoelswaarde in ons brein opgeslagen. Maar dan moet de uitstraling wel goed zijn! Hoe vaak zien we niet ballonnenpilaren of ballonnenbogen die er niet uit zien, die half zijn leeglopen, verkleurd, scheef hangen of zelfs omgewaaid zijn?

Ook die ballonnenpilaren trekken de aandacht, maar wel de verkeerde. Het feest lijkt wel voorbij en de consument krijgt al een negatieve, eerste indruk voordat ze de etalage of entree bereikt hebben. Grote kans dat ze uw winkel voorbij lopen. En als ze wel naar binnen gaan is het met een lage verwachting over wat ze verder zullen aantreffen. Geen fijne start voor een verkoper.

Dus werk met degelijke ballonnenbogen en ballonnenpilaren en maak er een feestje van waarbij uw exterieur en entree er positief uit springen en de sfeer klopt met het imago dat u wilt uitstralen. Alleen dan zult u ook profiteren van alle inspanningen die u heeft gedaan om van Interest, Desire en Action een succes te maken. Geef Attention de aandacht die het verdient.

 

Alternatief voor ballonnen
Duurzame ballonpilaar altijd mooi
De uitstraling van de leeggelopen ballonnenpilaren geven niet het gewenste indruk.
De ballonnenpilaren van Ball On lopen niet leeg en blijven altijd mooi.
De vorm van de traditionele ballonnenboog komt niet overeen met de contouren van de entree.
De ballonnenboog van Ball On is in harmonie met de entree